Karibuni! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Josine Dost - WaarBenJij.nu Karibuni! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Josine Dost - WaarBenJij.nu

Karibuni!

Door: Josine

Blijf op de hoogte en volg Josine

08 September 2016 | Tanzania, Dar es Salaam

Eindelijk in Tanzania! Dinsdag zijn we aangekomen in Dar Es Salaam. Na een spannende dag en een lange reis. De reis was prima te doen, maar eenmaal in het vliegtuig besefte ik wel dat we echt ver weg waren. In Qatar moesten we overstappen, hier hebben we de nacht doorgebracht. Het was erg koud op het vliegveld terwijl we zagen dat het buiten 36 graden was (om 6 uur s ochtends!) Ook was het moeilijk om een voorstelling te maken van Qatar, omdat we alleen het vliegveld hebben gezien. Dit was erg luxe, met marmer, dure auto's en treinen die naar de gates reden. Er waren veel verschillende soorten mensen, culturen en geloven, ik heb m'n ogen uitgekeken (helaas kon ik niet slapen, dus moest ik wel...) Van buiten hebben we weinig gezien, behalve veel zand en een skyline van Doha in de verte. We vlogen om 9 uur verder, eenmaal na het boarden moesten we naar een bus buiten. De warmte kwam ons op dat moment tegenmoet, als een hete klap. De buschauffeur wist niet naar wel vliegtuig we moesten dus we hebben een paar rondjes gereden in een goed hete bus over het woestijnachtige vliegveld, maar polle polle (rustig rustig, geen haast)! In het vliegtuig waren we allemaal nogal moe, dus hebben we veel liggen slapen. vanuit het vliegtuig zagen we al mooie baaien van Zanzibar, met heel blauw water. Bij aankomst in Dar Es Salaam, moesten we de visa's regelen. We hadden hiervoor al een formulier ingevuld thuis, maar er werd gezegd 'not today', dus moesten we dit opnieuw doen. Je moest je paspoort afgeven en achterlaten, minuten later kwam er een mevrouw van de douane met telkens een paar paspoorten en riep de namen op zodat je ze weer kon afhalen. Na het afhalen van de bagage werden we opgewacht door onze taxi van de lodge. Zij stonden hier met een bordje 'leukste kaaskoppen'. In een busje zijn we naar de lodge gereden, en moesten deels door de stad heen. Wat we daar allemaal zagen, was op dat moment zo onrealistisch. Het leek een 3D film waar we midden in zaten. Overal kraampjes, mensen rennen over straat, busjes vol met mensen en dingen, mooi geklede Afrikaanse vrouwen met van alles op hun hoofd, veel verkopers langs de bus en veel mensen die je lang aankijken. Toen we ons hotel terrein opreden wisten we ook niet goed waar we uit zouden komen, maar het was een paradijsje. Lodges op het strand aan zee, loungebanken, palmbomen en een heerlijk blauwe zee. De dag daarna zijn we met een tuktuk naar de ferry gereden, je moet namelijk vanuit Kigamboni met een ferry naar Dar Es Salaam. Een tuk tuk alleen is al een avontuur, flink afdingen en dan scheuren over de wegen. Vervolgens op overvolle ferry's naar Dar Es Salaam, waar heel veel mensen te zien zijn en wij een bezienswaardigheid zijn voor de mensen. We hebben door Dar Es Salaam gelopen, waar het verschil tussen arm en rijk goed zichtbaar was. Veel straat verkopers spreken je aan en lopen met je mee. Het was erg warm in de stad en hectisch qua wegen en oversteken. Alles is anders, zelfs de geuren. Vandaag zijn we naar Bongoyo Island geweest, wat opnieuw een paradijsje was. Het is zo onwerkelijk om in een soort van Google afbeelding te lopen. Met een gammel bootje de zee over, wat erg heen en weer schommelde. Bij terugkomst zijn we voor het eerst naar de Afrikaanse supermarkt geweest. We konden veel halen, waaronder KAAAAAS. We waren rond 5 uur terug in Dar Es Salaam, waar de taxi weer stond te wachten. We hoefden alleen de stad door te kruizen, maar het was natuurlijk spitsuur waardoor we veel stilstonden en er uiteindelijk 2 uur over gedaan hebben. Maar polle polle, haast of stress bestaat hier niet, en heeft dan ook geen zin. Morgen gaat de groep uit elkaar en vertrekt iedereen richting z'n eigen stageplek. Wij vertrekken morgen naar Morogoro, waar we nog een weekendje gaan doorbrengen in een iets luxer hotel, om zo fris aan onze stage in Turiani te beginnen!

• 08 September 2016 - 23:52

Marja:

Hé Josine! Daar is ie dan...de blog! Leuk om te lezen! Blijf schrijven! Liefs, Martin en Marja

• 09 September 2016 - 10:27

Anne Fila:

Ha meis, ik ga je volgen hoor. Mooie foto's. Ik zie dat je er al 'onderste boven' van bent ;)

• 09 September 2016 - 14:34

Anita:

Heey meiske! Fijn dat je goed bent aangekomen! Leuk om je te kunnen volgen, gaan we ook zeker doen

• 09 September 2016 - 14:34

• 09 September 2016 - 14:40

... ik was nog niet uitgeschreven en dan staat er al 2x iets... haha
    Maar het is allemaal erg herkenbaar, zelfs het visum verhaal en alles idd polle polle.. ;-)
    Veel plezier nog en geniet van jullie vrije weekend! Hakuna Matata!! X Paul en Anita

• 09 September 2016 - 18:45

Oma:

Hee Sienepien, wat ben je ver weg,wat maak je veel mee,ook ik volg jou,dag lieverd!